onsdag 8. oktober 2008

Vi er på nett! Stor dag 7/10-08!

Lettelsen og gleden var stor da været på Olsvikåsen endelig dukket opp på Miljølære i går (http://miljolare.no/data/ut/land/natur/ln15/?o_id=8891&d_id=3499)! Hva har skjedd siden sist jeg skrev i april?
Stasjonen har fungert fint og har logget stabilt siden mars-08. Hverken regndråper eller vindpust har sveipet over taket vårt uten å bli registrert!
Det som har tatt tid (utenom streik før sommeren og de vanlige travle skolehverdagene.....) har vært å finne den enkleste og beste måten å få publisert dataene på Internett, sånn at vi alle, når som helst og hvor som helst i verden, kan sjekke vær og vind på Olsvikåsen - verdens navle ;-). For å kunne bruke dataene i de forskjellige fagene må vi enkelt kunne hente ut måleserier for videre behandling.

Løsningen for oss har blitt å opprette vår egen hjemmeside for realfagene på skolen: http://www.olvrealistene.net/ . Dataene fra værstasjonen vår lastes nå opp til hjemmesiden, og leses deretter inn på en felles database under Miljølære, med de mulighetene det åpner opp for!

http://www.olvrealistene.net/ kommer etterhvert forskjellige prosjekter innen realfag til å bli lagt ut, heriblant prosjekt værstasjon. Før sommeren jobbet elever i GeofagX med faglige tekster som forklarer de forskjellige parametrene som stasjonen måler (hva er nedbør, UV-stråling, trykk osv.).
Elever i IT er i full gang med å designe websiden. Dette kan de bedre enn de fleste lærerne! Nå kan elever i både matematikk, fysikk, biologi, geofag og naturfag bruke materialet til forskjellige studier og oppgaver. På denne måten får vi også jobbet tverrfaglig med utgangspunkt i værstasjonen og nettstedet.

Ellers har vi fått knyttet til oss en ny lærer i prosjekt værstasjon; Asmund Lindland, som er matematikk og IT-lærer hos oss.

En spesiell takk til Lars Olav Tveita og Ole Edvard Grov (v/energinettverket på Miljølære og skolelaboratoriet ved Universitetet i Bergen) og alle de andre som har inspirert og motivert på veien.
Endelig kan vi bringe resultater inn i klasserommet og komme i gang med nettstedet vårt!

Ingen kommentarer: